Mijn emoties en ratio lopen weer synchroon

Nadat ik was vastgelopen in mijn eerste studie, zat ik emotioneel met mijzelf in de knoop. Toen ik tijdens mijn tweede studie het dwingende studieadvies kreeg ook daarmee te stoppen, streden vele gedachten en gevoelens om voorrang: “Ik faal als ik de studie niet haal, dus waarom kom ik niet door deze studie? Rationeel wist ik dat het niet halen van de studie geen ramp zou zijn, maar het voelde wel zo. Daarnaast: Wat moet ik dan gaan studeren?”

Dit was voor mij de directe aanleiding om me te laten coachen. Ik koos voor een coaching, omdat ik niet alleen wou praten over mijn problemen, maar er vooral wat mee wilde gaan doen. Tijdens de coaching kwam ik er achter dat er toch iets meer aan de hand was. Naast een zekere verlatingsangst gecombineerd met vluchtgedrag en onhandigheid als het gaat om het omgaan met nieuwe mensen, leerde ik mijn grenzen erkennen.

Voordat ik het toegaf dat ik het misschien niet zelf kon oplossen, hadden enkele hele goede vriendinnen en mijn vriend me al enkele maanden gestimuleerd om me te laten coachen.

Met Garry ontrafelde ik hoe ik in mijn leven ben gevormd. Zijn zorgvuldige, maar soms ook confronterende manier van vragen stellen zetten mij echt aan het denken. Ik dacht terug aan pijnlijke herinneringen van mijn middelbare schooltijd. Hoe onrechtvaardig ik er werd behandeld door enkele docenten, maar dat ik terugvocht samen met mijn ouders. Toen werd mijn moeder ernstig ziek. Dat jaar bevat in mijn geheugen vele gaten; ik voelde me verdoofd en ik werd erg ziek. Alle stress kwam er uit in de zomervakantie. Met mijn moeder voerde ik die zomer waardevolle gesprekken en speelde ik non-stop rummicub. Het was voor mij een tijd waar ik hele mooie herinneringen aan heb. Na haar overlijden heb ik doorgeleefd alsof er niks aan de hand was, tot ik instortte. Garry stimuleerde me een stripverhaal en fotocollage te gaan maken met beelden uit mijn verleden, als een vertaalmachine voor mezelf.

Tijdens de gesprekken met Garry distilleerden we uit mijn levensloop en actuele gebeurtenissen mijn kernkwaliteiten. Die realisatie stopte mijn afhankelijke en vermijdende gedrag; mijn emoties en ratio lopen weer synchroon. Ik kwam er achter dat ik later graag als docent op een middelbare school wil werken. Garry liet me focussen op diverse behoeften die ik heb, en met zijn steun stelde ik een plan van aanpak op hoe ik die zal gaan realiseren.

Ik ben met goede moed naar open dagen en meeloopdagen gegaan van lerarenopleidingen. Binnenkort ga ik met mijn vriend samenwonen. Ik heb weer variëteit in mijn leven aangebracht: ik heb een eigen bedrijfje opgezet, ben minder dwangmatig geworden, ben taarten gaan tekenen, en maak wilde vakantieplannen…
Met mijn vriend heb ik een plan hoe ons leven er over vijf jaar uit ziet; iets waar we samen naar toe werken.

Dankzij de hulp en steun van mijn coach ben ik weer in balans. Het traject was soms erg emotioneel, maar ik ben dankbaar dat hij me bleef bevragen, maar mij ook uitdaagde en inspireerde. Ik ben weer in balans en heb mooie toekomstplannen.

Ik ben heel blij dat ik me heb laten coachen door Garry.
Voor zijn inzet als coach geef ik het rapportcijfer: 8.

Anoniem, ♀, 23 jaar.

 



terug naar: